Stavba

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování  a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon"), upravuje ve věcech územního plánování zejména cíle a úkoly územního plánování, soustavu orgánů územního plánování, nástroje územního plánování, vyhodnocování vlivů na udržitelný rozvoj území, rozhodování v území, možnosti sloučení postupů podle tohoto zákona s postupy posuzování vlivů záměru na životní prostředí, podmínky pro výstavbu, rozvoj území a pro přípravu veřejné infrastruktury, evidenci územně plánovací činnosti a kvalifikační požadavky pro územně plánovací činnost.
Upravuje  ve věcech stavebního řádu zejména povolování staveb a jejich změn, terénních úprav a zařízení, užívání a odstraňování staveb, dohled a zvláštní pravomoci stavebních úřadů, postavení a oprávnění autorizovaných inspektorů, soustavu stavebních úřadů, povinnosti a odpovědnost osob při přípravě a provádění staveb.
Dále upravuje podmínky pro projektovou činnost a provádění staveb, obecné požadavky na výstavbu, účely vyvlastnění, vstupy na pozemky a do staveb, ochranu veřejných zájmů a některé další věci související s předmětem této právní úpravy.
Stavbou se rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání.
Dočasná stavba je stavba, u které stavební úřad předem omezí dobu jejího trvání.
Za stavbu se považuje také výrobek plnící funkci stavby.
Stavba, která slouží reklamním účelům, je stavba pro reklamu.
Použití "pojmu stavba" ve stavebním zákoně se rozumí podle okolností i její část nebo změna dokončené stavby.
Změnou dokončené stavby je:
- nástavba, kterou se stavba zvyšuje,
- přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojena s dosavadní stavbou,
- stavební úprava, při které se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby, za stavební úpravu se považuje též zateplení pláště stavby.
Změnou stavby před jejím dokončením se rozumí změna v provádění stavby oproti jejímu povolení nebo dokumentaci stavby ověřené stavebním úřadem, nebo autorizovaným inspektorem.
Souborem staveb se rozumí vzájemně související stavby, jimiž se v rámci jednoho stavebního záměru uskutečňuje výstavba na souvislém území nebo za společným účelem.
Stavbou hlavní souboru staveb se rozumí stavba, která určuje účel výstavby souboru staveb. Vedlejší stavbou v souboru staveb se rozumí stavba, která se stavbou hlavní svým účelem užívání nebo umístěním souvisí a která zabezpečuje uživatelnost stavby hlavní nebo doplňuje účel užívání stavby hlavní.
Terénní úpravou  se pro účely  stavebního zákona rozumí zemní práce a změny terénu, jimiž se podstatně mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry, těžební a jim podobné a s nimi související práce, nejedná-li se o hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem, například skladovací a odstavné plochy, násypy, zavážky, úpravy pozemků pro zřízení hřišť a sportovišť, těžební práce na povrchu.
Zařízením se pro účely stavebního zákona  rozumí informační a reklamní panel, tabule, deska či jiná konstrukce a technické zařízení, pokud nejde o stavbu podle § 2 odst. 3 stavebního zákona. Zařízení o celkové ploše větší než 8 m2 se považuje za stavbu pro reklamu. V pochybnostech, zda se jedná o stavbu nebo zařízení, je určující stanovisko stavebního úřadu.
Další základní pojmy, týkající se stavby jsou uvedeny v ustanovení § 2  a § 3 stavebního zákona.

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Stavba

  2. Základní informace k životní situaci

    1. Umísťování staveb - umísťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit vliv jejich užívání na území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě

    • územního rozhodnutí nebo
    • územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak

    Každý kdo navrhuje vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, je povinen dbát požadavků uvedených v ust. § 90 stavebního zákona (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon") a být šetrný k zájmům vlastníků sousedních pozemků a staveb, za tímto účelem si může vyžádat územně plánovací informaci nejsou-li mu podmínky využití území a vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu známy, 

    Druhy územního rozhodnutí, společné územní a stavební řízení, společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, uzavření veřejnoprávní smlouvy o umístění stavby, o změně využití území a o změně vlivu užívání stavby na území, nahrazující územní rozhodnutí,  průběh územního řízení, vydání územního  rozhodnutí, dobu platnosti územního rozhodnutí, změnu a zrušení územního rozhodnutí, územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, zjednodušené územní řízení stanoví § 76-95 stavebního zákona, vydání územního souhlasu a společného územního souhlasu a souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru stanoví § 96  a § 96a stavebního zákona v souladu s vyhláškou č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu byla nahrazena vyhláškou č. 66/2018 Sb., (dále jen vyhláška č. 503/2006 Sb.).

    Žádost o vydání rozhodnutí o umístění stavby se podává na předepsaném formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 1 k vyhlášce č. 503/2006 Sb., včetně příloh uvedených v části B, C, D formuláře a dokumentace podle přílohy č. 1 k vyhlášce č. 499/2006 Sb. o dokumentaci staveb byla nahrazena vyhláškou č. 405/2017 Sb., zpracovanou v rozsahu a podrobnostech s ohledem na podmínky v území a charakter stavby, v souladu s vyhláškou č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, vyhláškou č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb a dále v souladu s obecnými požadavky na využívání území stanovenými vyhláškou č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, v platném znění.

    Obsahové náležitosti žádosti o vydání územního rozhodnutí a jejich příloh jsou obsaženy v ustanovení § 86 ve spojení s § 79 až 83  stavebního zákona a § 3 až 7 vyhlášky č. 503/2006 Sb. K žádosti žadatel připojí přílohy uvedené v části B nebo C nebo D.

    Druhy územního rozhodnutí

    - územní rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení (dále jen "rozhodnutí o umístění stavby")

    - územní rozhodnutí o změně využití území

    - územní rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území

    - územní rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků

    - územní rozhodnutí o ochranném pásmu

    Se souhlasem dotčeného orgánu může stavební úřad uzavřít se žadatelem veřejnoprávní smlouvu

    • o umístění stavby,
    • o změně využití území a
    • o změně vlivu užívání stavby na území, která nahradí územní rozhodnutí, a to za podmínek podle § 161 až 168 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu (dále jen "správní řád")

    Územní rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků a územní rozhodnutí o ochranném pásmu nelze nahradit veřejnoprávní smlouvou.

    Veřejnoprávní smlouvu nelze uzavřít v případě záměru, pro který je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí.

    Společné územní a stavební řízení

    Podle ustanovení § 94j stavebního zákona u staveb v působnosti obecného stavebního úřadu, staveb vymezených v § 15 odst. 1 písm. b) až d) a staveb vymezených v § 16 odst. 2 písm. d) stavebního zákona lze vydat společné povolení.

    Stavební úřad může podle  správního řádu, jsou-li podmínky v území jednoznačné, zejména je-li pro území schválen územní plán nebo regulační plán územní a stavební řízení spojit.

    U souboru staveb se příslušnost k vydání společného povolení řídí příslušností k povolení stavby hlavní souboru staveb. Stavební úřady příslušné k umístění nebo povolení vedlejších staveb souboru jsou ve společném územním a stavebním řízení dotčenými orgány a pro potřeby vydání společného povolení vydávají namísto rozhodnutí závazná stanoviska.

    Podle ust. § 79 odst. 2 stavebního zákona rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují záměry uvedené pod písmeny a)-t), (jedná se o taxativní výčet).

    Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na záměry, pro které je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí.

    Podle ust. § 79 odst. 5 stavebního zákona rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují stavební úpravy a udržovací práce.

    Stavební úřad místo územního rozhodnutí vydá územní souhlas podle ust. § 96 stavebního zákona, pokud je záměr

    • v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše,
    • poměry v území se podstatně nemění,
    • záměr nevyžaduje nové nároky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu.

    Územní souhlas nelze vydat v případech záměrů, pro které je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 93/2004 Sb.

    Územní souhlas postačí v případech uvedených v ust. § 96 odst. 2 písm. a) - g)stavebního zákona.

    Oznámení záměru se podává na předepsaném formuláři, jehož obsahové náležitosti  jsou stanoveny v příloze č. 7 k vyhlášce č. 503/2006 Sb., včetně připojení příloh uvedených v části B. Obecné náležitosti oznámení jsou obsaženy v ust. § 96 stavebního zákona a § 15a vyhlášky č. 503/2006 Sb. K žádosti se připojí jednoduchý technický popis záměru s příslušnými výkresy podle jeho charakteru, zejména půdorysy rozhodujících podlaží a pohledů u budov; popis záměru musí vždy splňovat podmínky ze závazných stanovisek a vyjádření dotčených orgánů a stanovisek vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury.

    Společné oznámení záměru (společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru) se podává na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 16 k vyhlášce č. 503/2006 Sb., včetně připojení příloh uvedených v části B formuláře a podle druhu stavby dokumentaci nebo projektovou dokumentaci podle § 105 odst. 2 až 6 stavebního zákona.

    2. Povolení a ohlášení staveb, terénních úprav, zařízení a udržovací práce - podle ust. § 103-107 stavebního zákona

    Stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce uvedené v § 103 odst. 1 písm. a)-e) stavebního zákona nevyžadují stavební povolení ani ohlášení, ale vyžadují většinou územní souhlas (doporučená konzultace na stavebním úřadě).

    Rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují stavební úpravy  a udržovací práce, rovněž nebudou vyžadovat stavební povolení ani ohlášení za předpokladu splnění podmínek citovaných v § 103 odst. 1 písm. c) a d) stavebního zákona.

    Ohlašování jednoduchých staveb, terénních úprav a udržovacích prací vyžadujících ohlášení.

    K provedení jednoduchých staveb, terénních úprav a udržovacích prací uvedených v § 104 odst. 1 písm. a) až k) stavebního zákona, jejichž návrh je v souladu s obecnými požadavky na výstavbu, s územně plánovací informací (§ 21 stavebního zákona), které jsou umísťovány v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše, poměry v území se jimi podstatně nemění, postačí ohlášení bez předchozího územního rozhodnutí nebo územního souhlasu.

    Žádost "Ohlášení stavby" u staveb uvedených v § 104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona, změny takové stavby (§2 odst. 5 stavebního zákona) a změny takové stavby před dokončením (§118 odst. 4 stavebního zákona), která podléhala ohlášení, stavebník podává na předepsaném formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 8 k vyhlášce č. 503/2006 Sb., v souladu s § 18a  této vyhlášky včetně připojení  příloh uvedených v části B přílohy.

    K žádosti Ohlášení stavby se připojí projektová dokumentace, jejíž rozsah a obsah stanoví vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, jak vyplývá ze změn provedených vyhláškou č. 405/2017 Sb., pro stavby uvedené v § 104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona, která obsahuje

              a) průvodní zprávu

              b) souhrnnou technickou zprávu

              c) situační výkresy

              d) dokumentaci objektů technických a technologických zařízení

              e) dokladovou část

    - K ohlášení staveb odstavných, manipulačních, prodejních, skladových nebo výstavních ploch podle § 104 odst. 1 písm. f) stavebník připojí dokumentaci, která obsahuje náležitosti podle § 105 odst. 4 stavebního zákona.

    - K ohlášení staveb zařízení staveniště podle § 104 odst. 1 písm. g) stavebník připojí dokumentaci, která obsahuje náležitosti podle § 105 odst. 5 stavebního zákona.

    - K ohlášení staveb opěrných zdí podle § 104 odst. 1 písm. h) stavebník připojí dokumentaci, která obsahuje náležitosti podle §105 odst. 6 stavebního zákona.

    - K ohlášení terénních úprav podle § 104 odst. 1 písm. i) stavebník připojí dokumentaci, která obsahuje náležitostí podle § 105 odst. 7 stavebního zákona.

    - K ohlášení udržovacích prací podle § 104 odst. 1 písm. j) stavebník připojí dokumentaci s obsahem uvedeným v § 105 odst. 8 stavebního zákona.

    K ohlášení stavebník připojí souhlasy osob, jejichž vlastnické právo nebo právo odpovídající věcnému břemenu k sousedním stavbám nebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být prováděním stavebního záměru přímo dotčeno, souhlas musí být vyznačen na situačním výkresu v souladu s ustanovením § 105 odst. 2 písm. f) stavebního zákona.

    Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, jak vyplývá ze změn provedených vyhláškou č. 405/2017 Sb. (dále jen „vyhláška“) stanoví rozsah a obsah

    a) dokumentace pro vydání rozhodnutí pro umístění stavby nebo zařízení (dále jen „stavba“),

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby je stanoven v příloze č. 1 k  vyhlášce,

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění liniové stavby technické infrastruktury včetně souvisejících technologických objektů je stanoven v příloze č. 2 k vyhlášce,

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby dráhy je stanoven v příloze č. 3 k  vyhlášce,

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby dálnice, silnice, místní komunikace a veřejné účelové komunikace je stanoven v příloze č. 4 k vyhlášce

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění souboru staveb v areálu jaderného zařízení je stanoven v příloze č. 5 k vyhlášce.

    b) dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území,

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území je stanoven v příloze č. 6 k vyhlášce

    c) dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území,

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území je stanoven v příloze č. 7 k vyhlášce

    d) dokumentace pro vydání společného povolení

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení je stanoven v příloze č. 8 k vyhlášce

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení liniové stavby technické infrastruktury včetně souvisejících technologických objektů je stanoven v příloze č. 9 k vyhlášce

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení stavby dráhy je stanoven v příloze č. 10 k vyhlášce.

    - rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení stavby dálnice, silnice, místní komunikace a veřejné účelové komunikace je stanoven v příloze č. 11 k vyhlášce. 

    e) projektové dokumentace pro ohlášení stavby uvedené v § 104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona nebo projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení,

    - rozsah a obsah dokumentace je stanoven v příloze č. 12 k vyhlášce

    f) projektové dokumentace pro provádění stavby

    - rozsah a obsah dokumentace je stanoven v příloze č. 13 k vyhlášce

    g) dokumentace skutečného provedení stavby

    - rozsah a obsah dokumentace je stanoven v příloze č. 14 k vyhlášce

    Tato vyhláška dále stanoví náležitosti dokumentace bouracích prací (je stanoveno v příloze č. 15 k vyhlášce), obsahové náležitosti stavebního deníku (obsahové náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a způsob jejich vedení stanoví příloha č. 16 k vyhlášce).

    Dokumentace obsahuje části:

    A. Průvodní zpráva

    B. Souhrnná technická zpráva

    C. Situační výkresy

    D. Dokumentace objektů/ Dokumentace objektů a technických a technologických zařízení

    K dokumentaci se přikládá dokladová část.

    Dokumentace nebo projektová dokumentace zpracována podle příloh č. 1 až 4 a 6 až 15 k vyhlášce musí vždy obsahovat části A až D, dokumentace zpracovaná podle přílohy č. 5 k vyhlášce musí vždy obsahovat části A až C, k dokumentaci nebo projektové dokumentaci se přikládá dokladová část.

    Dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění souboru staveb nebo dokumentace pro vydání společného povolení souboru staveb musí vždy obsahovat části A až C zpracované pro celý soubor staveb. Část D se pro jednotlivé stavby souboru staveb zpracovává podle příslušné přílohy k  vyhlášce odpovídající druhu staveb.

    Tato vyhláška se nevztahuje na projektovou dokumentaci pro stavby letecké, stavby drah, stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací podle § 194 písm. c) stavebního zákona, s výjimkou dokumentace pro vydání společného povolení pro stavby drah, stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací.

    Ohlášení nevyžadují stavby a terénní úpravy, u kterých to stavební úřad podle § 78 odst. 6 stavebního zákona stanovil.

    Stavební řízení

    Průběh stavebního řízení, vydání stavebního povolení, uzavření veřejnoprávní smlouvy o provedení stavby nebo terénních úprav, oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora (v případě, že stavebník uzavře smlouvu s autorizovaným inspektorem o kontrole projektové dokumentace stavby, kterou hodlá provést), povolení změny stavby před jejím dokončením je stanoveno v  § 109-118 stavebního zákona v souladu s vyhláškou č. 503/2006 Sb. 

    Žádost o vydání stavebního povolení stavebník  podává  na předepsaném formuláři, jehož obsahové  náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 9 vyhlášky č. 503/2006 Sb., a současně se připojí přílohy  uvedené v části B přílohy. Dále k žádosti o vydání stavebního povolení se připojí  projektová dokumentace zpracována podle přílohy č. 12 vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, jak vyplývá ze změn provedených vyhláškou č. 405/2017 Sb. Rozsah a obsah projektové dokumentace pro letecké stavby, pro stavby drah a na dráze včetně zařízení na dráze, stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací stanoví vyhláška č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb (stavby povolované speciálním stavebním úřadem) v návaznosti na vyhlášku č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby a vyhlášku č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.

    Stavební povolení lze nahradit veřejnoprávní smlouvou za podmínek uvedených v § 116 stavebního zákona nebo oznámením stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora za podmínek uvedených v § 117 stavebního zákona.

    Stavební povolení se nevydává, pokud je vydáno společné povolení.

    3. Užívání staveb

    Postup a podmínky pro užívání dokončené stavby, předložení dokumentace skutečného provedení stavby, kolaudační souhlas s užíváním stavby, kolaudační řízení, předčasné užívání stavby, povolení zkušebního provozu, změna v účelu užívání stavby jsou stanoveny v § 119-127 stavebního zákona v souladu s vyhláškou č. 503/2006 Sb., a vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.

    Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, uvedenou v § 103 odst. 1 písm. e) bodech 4 až 8, nebo stavbu, u které postačí ohlášení stavebnímu úřadu podle § 104 odst. 1 písm. a) až d) a k) nebo podle zvláštního právního předpisu, nebo pokud vyžaduje stavební povolení, a jedná-li se o:

    a) stavbu veřejné infrastruktury,

    b) stavbu, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit,

    c) stavbu, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu,

    d) změnu stavby, která je kulturní památkou,

    lze užívat pouze na základě kolaudačního souhlasu nebo kolaudačního rozhodnutí. Stavebník zajistí, aby byly před započetím užívání stavby provedeny a vyhodnoceny zkoušky a měření předepsané zvláštními právními předpisy.

    Žádost o vydání kolaudačního souhlasu (k § 122 stavebního zákona) stavebník podává na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 12 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. K žádosti se připojí přílohy uvedené v části B přílohy.

    U staveb pravomocně povolených přede dnem nabytí účinnosti stavebního zákona se provede kolaudační řízení podle dosavadních právních předpisů - tj. podle zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

    Žádost o povolení předčasného užívání stavby (k § 123 stavebního zákona) stavebník podává na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 13 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. K žádosti se připojí přílohy uvedené v části B přílohy.

    Oznámení změny v užívání stavby (k § 126, 127 stavebního zákona) se podává na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze č. 14 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. K oznámení se připojí přílohy uvedené v části B přílohy.

    4. Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení

    Postup, podmínky a náklady povolení a nařízení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení stanoví § 128-131a stavebního zákona v souladu s vyhláškou č. 503/2006 Sb., a vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.

    Ohlášení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení (k § 128 stavebního zákona) její vlastník podává na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny v příloze  č. 15 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. K ohlášení se připojí přílohy  uvedené v části B přílohy.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    Žadatelem o vydání vyjádření a povolení k záměru umísťování staveb (vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu), povolování staveb (vydání stavebního povolení) a jejich změn, povolování terénních úprav a zařízení, užívání staveb (vydání kolaudačního souhlasu nebo kolaudačního rozhodnutí dokončené stavby) a odstraňování staveb v souladu se stavebním zákonem může být právnická nebo fyzická osoba způsobilá k jednání ve smyslu § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále "správní řád").

    Podání je úkonem směřujícím vůči správnímu orgánu, který je věcně a místně příslušný. Podání je učiněno dnem, kdy tomuto orgánu podání došlo.

    Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem. Za podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem uvedeným ve větě první, je možno je učinit pomocí jiných technických prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefonu nebo veřejné datové sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu.      

    Podle § 37 odst. 5 správního řádu, ten, kdo činí podání v elektronické podobě podle  § 37 odst. 4 věty první, uvede současně poskytovatele certifikačních služeb, který jeho certifikát vydal a vede jeho evidenci, nebo certifikát připojí k podání (žádosti).

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Příslušnost k vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu s umístěním stavby, společného územního souhlasu a souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru, podmínky a postupy pro umísťování staveb nebo zařízení, jejich změny, měnit jejich vliv na využití území, měnit využití území,  předložení žádosti včetně připojení příloh k těmto žádostem a zpracování  dokumentace k žádosti o vydání územního rozhodnutí se stanoví podle § 84 - § 96a stavebního zákona, v souladu s vyhláškou č. 503/2006 Sb., včetně příloh č. 1-7 a16 k této vyhlášce a dále v souladu s vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.

    Další související právní předpisy:

    - Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby

    - Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících  bezbariérové užívání staveb

    - Vyhláška  č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území

    Podmínky a postupy pro povolování staveb, ohlašování jednoduchých staveb, terénních úprav, zařízení a udržovacích prací, oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora, povolení změny stavby před jejím dokončením, povolení zkušebního provozu, předčasné užívání stavby, užívání dokončené stavby, povolení změny v účelu užívání stavby a odstraňování staveb, předložení žádosti včetně jejich příloh a zpracování projektové dokumentace pro ohlašované stavby uvedené v § 104 odst. 1 písm. a) až k) stavebního zákona, projektové dokumentace pro stavební povolení, dokumentace pro provádění stavby a dokumentace skutečného provedení stavby se stanoví v § 103-131 stavebního zákona v souladu s vyhláškou č. 503/2006 Sb., včetně příloh č. 8-15 k této vyhlášce a dále v souladu s vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.

    Další související právní předpisy:

    - Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby

    - Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

    - Vyhláška č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb (pro stavby povolované speciálním  stavebním úřadem (pozemní komunikace).

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti včetně připojení příloh na podatelně Úřadu městského obvodu Poruba, Klimkovická 55/28, 708 56 Ostrava-Poruba.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    U věcně či místně příslušného stavebního úřadu.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Stavební úřad, Úřad městského obvodu Poruba, ul. Vřesinská 1/8, Ostrava-Poruba, 1. poschodí.

    Úřední hodiny: pondělí a středa             8:00–12:00     13:00–17:00

    Korespondenční adresa:
    Stavební úřad, Úřad městského obvodu Poruba, Klimkovická 55/28, 708 56 Ostrava-Poruba. 

    stavební úřad


    vedoucí stavebního  úřadu
    599480610 209 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8
                       
    obecný stavební úřad pro IV. a V. stavební obvod Poruba a zámek                
    599480614 204 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8

    speciální stavební úřad pro pozemní komunikace a obecný stavební úřad pro VII. stavební obvod Poruba
                    
    599480618   202 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8

    obecný stavební úřad pro Porubu - ves, koupaliště
                    
    599480616 203 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8

    obecný stavební úřad  pro Plesnou
                    
    599480613 204A / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8

    obecný stavební úřad pro I., II., a III. stavební obvod Poruba
                    
    599480612 204 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8

    obecný stavební úřad pro VŠB - TU Ostrava, FNO, Nový Pustkovec a VIII. stavební obvod Poruba
                    
    599480611 202 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Z důvodu umísťování, povolování různých stavebních záměrů provádění staveb, terénních úprav a stavebních úprav je doporučena telefonická nebo osobní konzultace případně prostřednictvím elektronické pošty, s konkrétním pracovníkem stavebního úřadu. V rámci záměru provádění rozsáhlých staveb je nutno pracovníkovi stavebnímu úřadu v rámci konzultace předložit situační snímek stavby pro potřebu posouzení příslušného povolovacího režimu v souladu se stavebním zákonem.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Podle  § 196 stavebního zákona ohlášení, žádosti, návrhy a další podání, pro která prováděcí předpis (vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu, jak vyplývá ze změn provedených  vyhláškou č. 66/2018 Sb., s účinností dne 20.4.2018) určuje f o r m u l á ř e,  lze od 01.01.2007 činit pouze  na těchto formulářích, a to i v elektronické podobě předepsané podle zvláštních právních předpisů (zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů).

    U staveb pravomocně povolených přede dnem nabytí účinnosti stavebního zákona se provede kolaudační řízení podle zákona  č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění, a podle prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu.

    Ohlášení odstranění

    Ohlášení stavby

    Oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora

    Oznámení záměru

    Oznámení změny v užívání stavby

    Společné oznámení záměru

    Vzdání se práva opravného prostředku – odvolání

    Žádost o povolení předčasného užívání stavby

    Žádost o stavební povolení

    Žádost o vydání kolaudačního souhlasu

    Žádost o vydání rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků

    Žádost o vydání rozhodnutí o ochranném pásmu

    Žádost o vydání rozhodnutí o umístění stavby

    Žádost o vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území

    Žádost o vydání rozhodnutí o změně využití území

    Žádost o vydání společného povolení

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní a jiné poplatky uplatněné pro vydání předmětných povolení podle stavebního zákona jsou vymezeny podle zákona č. 634/ 2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Správní poplatek je možno uhradit převodem na účet nebo je možno platbu provést hotově v pokladně úřadu Statutárního města Ostravy, Úřadu městského obvodu Poruba, Klimkovická 55/28, 708 56 Ostrava-Poruba.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Lhůty pro vydání rozhodnutí jsou stanoveny podle § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád).

    Pokud je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jímž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť  složitý případ - připočítává se doba až 30 dnů (60 dnů od zahájení řízení). Ve zvlášť složitých případech, zejména v případech záměrů, pro které je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, stavební úřad rozhodne nejdéle ve lhůtě do 90 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Účastníci řízení jsou vymezeni podle ustanovení § 27 správního řádu.

    Účastníci  územního řízení jsou určeni v § 85 odst. 1 písm. a), b) a odst. 2 písm. a), b) stavebního zákona.

    Účastníci stavebního řízení jsou určeni v § 109 písm. a) až f) stavebního zákona.

    Účastníci níže uvedených řízení podle stavebního zákona jsou vymezeni v § 142 stavebního zákona:

    - nařízení neodkladného odstranění stavby a zabezpečovacích prací (podle § 135 stavebního zákona),

    nezbytné úpravy (podle § 137 stavebního zákona),

    - údržba stavby (podle § 139 stavebního zákona),

    - vyklizení stavby (podle § 140 stavebního zákona),

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Podle ustanovení § 196 stavebního zákona, ohlášení, žádosti, návrhy a další podání, pro která prováděcí právní předpis určuje formuláře, lze činit pouze na těchto formulářích, a to i v elektronické podobě podepsané podle zvláštních právních předpisů (zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, a o změně některých dalších zákonů).

    Případné další činnosti, které budou po žadateli požadovány, budou upřesněny konkrétním pracovníkem stavebního úřadu pro danou stavbu v rámci příslušného stavebního obvodu Poruby a městského obvodu Plesná.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    elektronická podatelna: posta@moporuba.cz

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů
    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
    Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby
    Vyhláška č. 398/2009 Sb.,  o obecných technických požadavcích  zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
    Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb
    Vyhláška č. 501/2006 Sb.,  o obecných požadavcích na využívání území
    Vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu
    Vyhláška č. 146/2008 Sb.,  o rozsahu a obsahu  projektové dokumentace dopravních staveb (pro stavby povolované speciálním stavebním úřadem (pozemní komunikace)

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Proti rozhodnutí může účastník podat odvolání. Odvolání proti rozhodnutí se podává k Magistrátu města Ostravy, útvaru hlavního architekta a stavebního řádu, oddělení stavebně správnímu, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení podáním adresovaným odboru výstavby a životního prostředí Úřadu městského obvodu Poruba.

    Odvolání musí mít náležitosti uvedené v § 37 odst. 2 správního řádu a musí obsahovat údaje o tom, proti kterému rozhodnutí směřuje (uvést číslo rozhodnutí, datum, číslo jednací, spisovou značku), v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo. Není-li v odvolání uvedeno, v jakém rozsahu odvolatel rozhodnutí napadá, platí, že se domáhá zrušení celého rozhodnutí. Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka. 

    Postup  odvolání se řídí podle § 81-93 správního řádu.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Skutkové podstaty přestupků jsou vymezeny  v ustanoveních § 178 - § 181 stavebního. Skutkové podstaty přestupků jsou členěny podle toho, která fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba (stavebník, vlastník stavby, vlastník zařízení, vlastník technické infrastruktury, autorizovaný inspektor, stavbyvedoucí, fyzická osoba vykonávající stavební dozor, stavební podnikatel) se může vymezeného protiprávního jednání dopustit.

    V § 178 odst. 1 stavebního zákona je uveden výčet přestupků, kterých se může dopustit fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba. Současně výše pokut za tyto přestupky jsou stanoveny v § 178 odst. 3  stavebního zákona s ohledem na závažnost protispolečenského jednání.

    V § 178 odst. 2 a v § 179 odst. 1, 2, 3, 4 stavebního zákona je uveden výčet přestupků, kterých se může dopustit fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba jako stavebník, vlastník stavby, vlastník zařízení, vlastník technické infrastruktury, autorizovaný inspektor. Současně výše pokut za tyto přestupky jsou stanoveny v § 178 odst. 3 a v § 179 odst. 5 stavebního zákona s ohledem na závažnost protispolečenského jednání.

    V § 180 odst. 1 stavebního zákona se fyzická osoba dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 158 provádí vybrané činnosti ve výstavbě bez oprávnění podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů). Výše pokuty za tento přestupek podle odst. 1 je stanovena v § 180 odst. 4 stavebního zákona. 

    V § 180 odst. 2 a 3 stavebního zákona je uveden výčet přestupků, kterých se může dopustit fyzická osoba jako stavbyvedoucí a fyzická osoba vykonávající stavební dozor. Výše pokuty za tyto přestupky podle odst. 2 a 3 je stanovena v § 180 odst. 4 stavebního zákona. 

    V § 181 odst. 1 stavebního zákona je uveden výčet přestupků, kterých se může dopustit právnická nebo podnikající fyzická osoba jako stavební podnikatel. Výše pokuty za tyto přestupky je stanovena v § 181 odst. 2 písm. a), b) stavebního zákona.

    Podle § 182 stavebního zákona přestupky podle stavebního zákona v prvním stupni projednává stavební úřad příslušný podle §13, 15 a 16; přestupek podle § 179 odst. 3 písm. b), dopustí-li se jej právnická nebo podnikající fyzická osoba, v prvním stupni projednává stavební úřad příslušný podle § 13 odst. 1 písm. c) stavebního zákona. Dopustí-li se přestupku podle stavebního zákona obec, jejíž obecní úřad je stavebním úřadem příslušným vést řízení o přestupku, určí nadřízený orgán, který jiný obecní úřad, který je stavebním úřadem, provede řízení a vydá rozhodnutí.

    Podle § 183 stavebního zákona pokuty vybírá a vymáhá správní orgán, který je uložil a postupuje podle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.

  18. Za správnost návodu odpovídá útvar

    Statutární město Ostrava–Úřad městského obvodu Poruba Odbor výstavby a životního prostředí Klimkovická 55/28, 708 56  Ostrava-Poruba, Oddělení stavebního úřadu.

  19. Kontaktní osoba
    vedoucí stavebního úřadu 599480610 209 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8

    Ivana Ševčíková 

    stavební úřad I. st. pro VŠB - TU Ostrava, FNO, Nový Pustkovec a VIII. stavební obvod Poruba

    599480611 202 / Ostrava Poruba, Vřesinská 1/8
  20. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

    12.11.2021