Studie zkoumala hluk ve školkách
Unikátní studii, která zmapovala vliv působení hluku v porubských mateřských školách na sluch pedagogů, vypracovali lékaři Centra pro poruchy sluchu a rovnováhy ze zdravotního střediska Apromed ve spolupráci s olomouckou a ostravskou lékařskou fakultou a porubským úřadem. Ten jim poskytl zázemí pro statistické testování v 19 mateřinkách, jejichž je zřizovatelem.
„Studie se zúčastnilo celkem 132 pedagogů s různou délkou praxe, u kterých jsme vyšetřili kvalitu sluchu pomocí tónového audiometru. Součástí testování byl také detailní dotazník,“ vysvětluje lékařka Eva Mrázková. Ze studie vyplynulo, že hluk ve školkách sice negativně ovlivňuje kvalitu sluchu pedagogů, nicméně mnohem pomaleji, než se předpokládalo. Pedagogové subjektivně pociťují zhoršení sluchu s rostoucí délkou praxe. Díky různorodé činnosti, kterou během dne se svými svěřenci vykonávají, je hladina hluku proměnlivá, sluchový aparát se může adaptovat a sluch se vrátí do původní normy. „Studie také odhalila, že 71 % pedagogických pracovníků trpí únavou, 66 % pociťuje poruchy soustředění, 66 % trpí bolestmi hlavy a 58 % negativně ovlivňuje stres,“ dodává Mrázková. Výsledky provedeného audiologického vyšetření poslouží ke zlepšení preventivní lékařské péče o pedagogické pracovníky.