Učitelé na ZŠ J. Šoupala projdou kurzem koučinku
Jak využívat koučování nejen při své práci se budou od dubna do konce června učit pedagogové ze základní školy J. Šoupala v kurzu, který se uskuteční v rámci projektu Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava.
ZŠ J. Šoupala Foto: archiv ÚMOb Poruba
„Koučování je rozhovor, v němž kouč pokládá otázky tak, aby si koučovaný uvědomil, co je jeho cílem a jak k němu může sám dojít,“ popisuje koučka Sylvie Navarová, která kurz povede. Učitelé pak koučování mohou využít například ve chvíli, kdy chtějí podnítit vnitřní motivaci žáka. „Tradiční mentorský nebo pedagogický přístup je založen na tom, že lidem říkáme, co a jak mají dělat. Ve chvíli, kdy to ale nefunguje, je možné se začít ptát, jaké řešení by oni sami navrhovali, co konkrétně mohou a co pro to následně udělají,“ doplňuje koučka. Těchto technik ovšem učitelé nemusí využívat pouze v komunikaci s žáky, ale také mezi sebou v pedagogickém týmu.
Na jednotlivých setkáních si učitelé osvojí různé koučovací techniky. Nejprve je uvidí v praxi na metodické ukázce, následně si je vyzkoušejí ve skupině i individuálně ve dvojicích. Pro pedagogy jde o další možnost, jak pracovat se svými žáky jiným způsobem, který může pro některé z nich být vhodnější. „Samozřejmě to není všespásný přístup, není to tak, že by koučování mělo nahradit všechno ostatní. Jedná se spíše o rozšíření nabídky,“ upozorňuje Sylvie Navarová.
S koučováním již mají několikaleté dobré zkušenosti na ZŠ Porubská. „Koučink nám nabídl nové vzdělávací strategie, které můžeme při výuce použít, jako je učení se zkušeností nebo na základě vlastního očekávání. A ve výsledku tak pomohl k dalšímu zvyšování kvality našich pedagogických kompetencí,“ říká ředitelka Hana Petrová.
Kurzy jsou realizovány v rámci projektu města zaměřeného na posílení rovných příležitostí žáků základních škol ohrožených školním neúspěchem. Richard Kuczinský