Poruba se připravuje na zimu

4/11 2024

První listopadový den začalo období zimní údržby místních komunikací. Skončí 31. března 2025. Údržba cest má v tomto období jasně daná pravidla, a především při kalamitách není možné hned a okamžitě mít všechny cesty uklizené.

Poruba se připravuje na zimu

V listopadu začalo období zimní údržby komunikací. Foto: Martin Otipka

„O jednotlivé cesty se starají jejich správci, ne vždy jsme to my. My máme v gesci jednašedesát kilometrů silnic III. třídy, což jsou jednoduše řečeno cesty, po kterých nejezdí městská hromadná doprava. A pak samozřejmě chodníky, kterých udržujeme 127 kilometrů,“ sdělil místostarosta Richard Hanáčik.

To, jaký postup se zvolí, začíná u předpovědi počasí. Zásadní je také spolupráce s Českým hydrometeorologickým ústavem. Když se teploty přiblíží nule, příslušní zaměstnanci radnice i externí firmy kontrolují předpověď v podstatě neustále. A podle toho jsou i v pohotovosti.

„Vždy záleží na tom, jak dlouho a vydatně má sněžit. Pokud se čeká pořádná nadílka, nemá cenu, aby vozy vyjely hned, jakmile spadnou první vločky, a projížděly téměř čisté ulice. Jen by zbytečně pálily pohonné hmoty. Proto se čeká, až napadnou tak dva centimetry sněhu a pak se vyjíždí,“ uvedl místostarosta.

Do každého z porubských obvodů vyjíždějí dva chodníkové mechanismy a po Porubě jezdí dva pluhy, které se starají o silnice. Když nastane kalamita, vozů přibývá. Nejdříve se čistí takzvané páteřní chodníky, což jsou chodníky podél míst, kudy jezdí městská hromadná doprava. Obecně se dá říct, že v průběhu šesti až osmi hodin projedou stroje celým územím Poruby. V případě kalamity, kdy je sněhu opravdu hodně, nastává čas pro bagry, které čistí především parkoviště a místa, kde jsou kupy odklizeného sněhu obzvlášť vysoké.

A kdy musí být sníh uklizen? Chodníky musejí být čisté do 24 hodin, cesty do 48 hodin. Ale pozor. Termíny platí od doby, kdy přestane sněžit. Pokud stále sníh padá, je nemožné zachovat cesty zcela čisté.

„Zimní údržba musí vycházet z finančních možností obvodu. Mohli bychom nasadit více techniky, ale to by většina rozpočtu směřovala jen do odklízení sněhu a neměli bychom na nic jiného. V případě kalamity se nasazují další stroje a pomáhají i zaměstnanci našich pracovních čet,“ dodal Richard Hanáčik.

Podrobnější informace nejenom o zimní údržbě lze najít na webu fajnovaostrava.cz v sekci Nejčastější dotazy.