Porubané si prodlouženou Rudnou vzít nenechají
V kinosále střední školy prof. Zdeňka Matějčka se 2. listopadu konalo veřejné projednání dokumentace, její doplněné verze a posudku v rámci procesu posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) na 414metrový úsek stavby „Silnice I/11 Prodloužená Rudná, hranice okresu Opava“.
Projednávání vlivu (ne)stavby prodloužené Rudné na životní prostředí. Foto: Jiří Birke
O dostavbu této klíčové dopravní stavby dlouhodobě usilují porubský městský obvod, město Ostrava, Moravskoslezský kraj a Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Veřejného projednávání se zúčastnili členové zastupitelstva městského obvodu Poruba, jeho občané, zástupci občanského sdružení „Klimkovice, Václavovice – místo pro život“ a Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Své zastoupení měly také dotčené orgány státní správy.
Na úvod tohoto veřejného projednávání vystoupili zástupci ostravského odboru výkonu státní správy Ministerstva životního prostředí České republiky, ostravské správy ŘSD a zástupce posuzovatele. Ti podrobně popsali úsek, který je předmětem procesu EIA v rámci prodloužené Rudné, a jeho technické aspekty. Po tomto úvodu byl prostor pro dotazy a připomínky odborné i laické veřejnosti.
„Dnešní veřejné projednání řeší dopad stavby na životní prostředí. Dovolím si ale říct, že místo dopadu stavby bychom měli posuzovat dopady nestavby. Ty důsledky jsou fatální: v první řadě jde o zdraví všech Porubanů – o nadměrný hluk, emise, pak o nekonečné kolony. Trpí tím 65 tisíc lidí. Pokud si někdo vzal Porubany jako rukojmí, ať si uvědomí, jak moc to není fér,“ řekl na úvod zahájené diskuse starosta porubského obvodu Petr Mihálik. „Zachraňte Porubu, zachraňte nás a naše děti! Udělejte všechno, co je ve vašich silách,“ vyzval přítomné zástupce institucí.
Převážná většina diskutujících podporovala urychlenou dostavbu této klíčové dopravní stavby a apelovala na zodpovědné státní instituce, aby se problém co nejrychleji vyřešil. Dotazy padaly na to, kdy bude dokončen proces EIA a co se bude dít dál. Přítomní zástupci klimkovického občanského sdružení vyjádřili určité obavy, aby jim zprovoznění Prodloužené Rudné nezkomplikovalo život. Apelovali na to, aby byl na silnici II/467 zakázán vjezd kamiónů nad 12 tun. Umístění dopravních zákazových značek však není předmětem posuzování procesu EIA.
„Debata byla věcná a dotazy také. Lidem, kteří se tohoto jednání aktivně zúčastnili, bych chtěl poděkovat – že dali vědět, jak moc jim současná situace komplikuje život. Překvapilo mě volání po veřejných protestních akcích. Ale i to ukazuje, jak moc lidem obstrukce spolku, který deklaruje, že chce, chránit zájmy obyvatel Ostravy-Poruby ve vztahu ke stavbám dopravní infrastruktury navrhovaným a realizovaným v katastrálním území Poruba, vadí,“ řekl po skončení jednání porubský starosta Mihálik. Rovněž zástupci Sdružení ocenili průběh veřejného projednání.
„Z tohoto projednání si odnáším zejména to, že si lidé v Porubě dokončení Prodloužené Rudné rozhodně vzít nenechají. Cesta k jejímu zprovoznění však lehká nebude. Proces EIA je pouze jedna z věcí, která se musí vyřešit. Dalšími problémy jsou nevypořádané věcné břemeno a stavební povolení. Bude to ještě hodně náročné,“ konstatoval tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál.