Základní škola, Čkalovova 942
Areál školy byl postaven v roce 1959 jako střední průmyslová škola a postupně zde působilo gymnázium, běžná základní škola a teprve v roce 1984 zde byla přestěhována zvláštní škola. Název zvláštní škola byl zrušen zřizovatelem po nabytí platnosti nového školského zákona v roce 2006 a změněn na název základní škola. Areál se skládá se ze tří pavilonů, které představují dvě hlavní dvoupatrové budovy spojené spojovací chodbou, na kterou navazuje poměrně velká tělocvična. Součástí školy je také hřiště, atrium, sad a okrasná zahrada. Kromě již zmiňované tělocvičny jsou ve škole také učebny pro pracovní vyučování, počítačová učebna s internetem, učebna určená pro výuku hudební výchovy, promítání videa a knihovna, učebny přírodopisu, dějepisu a zeměpisu. V části hlavní budovy pavilonu B probíhá v odpoledních hodinách výuka Základní umělecké školy, která má tyto prostory dlouhodobě pronajaty.
Spolupráce s rodiči a jinými subjekty
Škola aktivně a iniciativně spolupracuje se Sdružením rodičů a přátel dětí, které přispívá dětem na odměny za sportovní soutěže, recitační a pěveckou soutěž, mikulášskou besídku, dotuje celoškolní výlety. Spolupracuje také s Městskou policií Ostrava a Policií ČR, které uskutečňují přednášky v rámci kriminální prevence, děti navštěvují akce sdružení RENARKON, které jsou zaměřeny na prevenci sociálně patologických jevů. Žáci se také zúčastňují akcí pořádaných Občanským sdružením Podkova. Galerie výtvarného umění v Ostravě každoročně pořádá pro žáky besedy o umění, děti zde vytvářejí svá vlastní umělecká díla, která vystavují v prostorech školy; v hodinách pracovního vyučování vyrábí děti dárky a výzdobu pro seniory. Zúčastňují se volnočasových aktivit organizovaných Centrem volného času na Vietnamské ulici Ostravě-Porubě.
Prevence sociálně patologických jevů
Cílem prevence je předcházet negativním sociálně patologickým jevům, v případě jejich zjištění zamezit jejich šíření ve spolupráci s rodiči a dalšími institucemi. Důležité je vytvoření příznivého psychosociálního klimatu ve škole a ve třídě navozením pozitivních vazeb mezi učitelem a žákem a mezi žáky navzájem. Škola má vypracovaný dlouhodobý preventivní program Školní preventivní strategie, který je naplňován všemi zaměstnanci. Klíčovými osobami a nositeli preventivního působení je vedení školy, výchovný poradce, metodik prevence sociálně patologických jevů a ostatní pedagogičtí zaměstnanci.
Charakteristika školního vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti každého žáka. Škola je místem, které žáky motivuje a podporuje k aktivnímu učení se. Vzdělávání má v dětech podporovat zdravé sebevědomí, rozvíjet kritické myšlení a schopnost sebehodnocení. Škola je prostředím, kde se dětem dostává nejen kvalitní a kvalifikované vzdělávací péče, ale kde se současně cítí bezpečně a spokojeně. Velký důraz je kladen jak na vytváření příležitostí, při kterých mohou žáci otevřeně hovořit s jistotou, že jim bude nasloucháno, tak na nastavení rovnocenných podmínek pro všechny žáky. Snahou je tvorba takových podmínek, aby se žáci nebáli klást otázky a sami požádat o pomoc učitele v případě potřeby a aby v něho měli důvěru.
Z hlediska pedagogů je pak důležité vytvářet pozitivní klima ve škole, věnovat se každému dítěti a podle jeho potřeb individualizovat a diferencovat jeho výuku, snažit se o vstřícné a podnětné zázemí pro každého žáka. Vzdělávací program klade velký důraz na to, že nezáleží na množství poznatků, ale na jejich trvalosti a propojenosti s praktickým životem – na mezilidské vztahy (partnerský vztah mezi všemi aktéry procesu vzdělávání) – na prostor pro vlastní iniciativu – na realizaci a seberealizaci jednotlivce – na individuální hodnocení.