16.3.2007 – Odpovědi na nejčastější otázky občanů I. porubského obvodu

Setkání s občany I. stavebního obvodu nad projektem Rekonstrukce zpevněných ploch na ulicích Alšově, Budovatelské, Čs. exilu, M. Kopeckého a Urxově v Ostravě-Porubě iniciovalo řadu dotazů. Zde jsou odpovědi na otázky, které zaznívaly nejčastěji.

Proč měli prioritu vstupu občané, bydlící v daných lokalitách?
Celý projekt se týká především těch, kteří v dotčených ulicích bydlí, takže by měli mít hlavní slovo. Proto jim byla dána přednost při vstupu i v diskuzi. Bytová družstva Kopeckého 485, 486 a 484 sepsala po setkáních společné prohlášení, v němž sdělují, že si obyvatelé přejí, aby rekonstrukce proběhla co nejdříve, stejně jako nájemníci domu ulice Budovatelské 437. Ti reagovali dopisem, ve kterém trvají na rekonstrukci s odkazem na své dřívější opakované stížnosti na vzrostlé stromy a nedostatek parkovacích míst.
„Já i lidé, bydlící ve vchodech, kterých se rekonstrukce dotkne, jsme se na setkání vyjádřili jasně pro rekonstrukci,“ konstatuje Jaroslav Mánek, předseda bytového družstva Kopeckého 485. „Nicméně slova se chopili i lidé, kteří v dané ulici nebydlí, takže jsme se už nedostali ke slovu. Petice celou akci stále oddalují,“ dodává Mánek. Člen představenstva bytového družstva na ulici Kopeckého 486 Vladimír Procházka tvrdí: „Rekonstrukci jsme probrali na schůzi bytového družstva. Všichni byli pro, pouze jeden člověk se zdržel hlasování. V současné době je stav chodníků nevyhovující, máme problémy s kanalizací, není kde parkovat. Lidé bydlící na severní straně mají v bytech tmu.“ Jaroslav Fák spolu s nájemníky domu na Budovatelské 438 také věří, že k plánované rekonstrukci dojde co nejdříve.


Dojde na základě setkání s občany ke změnám v projektu nebo už je všechno rozhodnuto?
Z veřejných setkání vyplynula řada podnětných návrhů. Radnice bude některé z nich konzultovat s odborníky, zda by mohly být začleněny do projektu. Konkrétně jde například o zavedení jednosměrného provozu na ulici Budovatelské a s tím spojenou změnu parkování z podélného na kolmé.


Kolik bylo vypracováno oponentních projektů?
Oponentní projekty mají smysl v případě nové výstavby, nikoli v případě projektů oprav a úprav stávajících komunikací, jejichž cílem je zlepšení současného stavu. Vstupní podmínky pro návrh úprav jsou do té míry omezující, že neposkytují téměř žádnou možnost variantních řešení.


Byla u projektu vypracována studie dopadu životního prostředí na zdraví občanů, bydlících v dané lokalitě?
Studie E.I.A. (Environmental Impact Assessment), čili Posouzení vlivu na životní prostředí, se zpracovává v případě velkých staveb, které významným způsobem zasahují do životního prostředí, jako jsou například výstavba dálnice, automobilky Hyundai v Nošovicích nebo výstavba průmyslových zón. Úprava místních obslužných komunikací na části území I. stavebního obvodu Poruby, kterou se nijak nemění charakter využití území, takovou stavbou rozhodně není, takže podobná studie nebyla zpracována.


Jak je to s povolením projektu památkovým ústavem?
Na stavbu je vydáno platné stavební povolení, k jehož vydání bylo samozřejmě nutno získat i schválení projektové dokumentace Oddělením památkové péče Útvaru hlavního architekta města Ostravy.


Pomohlo by, kdyby ulice M. Kopeckého byla jednosměrná?
Ulice M. Kopeckého je páteřní komunikací I. stavebního obvodu. Její jednosměrná úprava by zapříčinila řadu dopravních problémů a značně by zkomplikovala dopravní obslužnost celého území. Proto se o této variantě nikdy neuvažovalo. Ke zklidnění dopravy přispěje začlenění celého území do režimu obytné zóny s maximální povolenou rychlostí 20 km/hod.


Promítnou se plánované úpravy do dopravní bezpečnosti v daných ulicích?
Kromě snížení rychlosti přispěje ke zlidnění dopravy také vybudování zpomalovacích pásů. Díky novým parkovacím místům ubude chaoticky parkujících automobilů, které zužují průjezdní profil ulic, komplikují průjezd vozidel a chodcům znesnadňují pohyb po komunikacích. Nové chodníky bez nerovností usnadní pohyb i osobám starším nebo se zdravotními omezeními.


Nebylo by jednodušší situaci s nedostatkem parkovacích míst vyřešit stavbou podzemního parkoviště?
Vybudovat podzemní parkoviště na území I. stavebního obvodu by bylo velmi složité a finančně náročné. Podzemí je zde protkáno množstvím inženýrských sítí (rozvodů vody, plynu, elektřiny, kanalizace, tepla, telekomunikačních vedení). Výstavba by byla kromě toho i velmi nešetrná k okolí. Žádala by provedení výkopů z povrchu a zásahy do terénu, spojené s radikální likvidací veškeré zeleně. Na těchto podzemních objektech pak nelze vysazovat stromovou zeleň. Náklady na vybudování jednoho parkovacího místa se pohybují v rozmezí 350 až 500 tisíci korun. Parkování by tedy pravděpodobně bylo zpoplatněno nemalou částkou.


Nepřipadala by v úvahu krytá kontejnerová stání?
V minulosti budovaná uzavřená kontejnerová stání se na sídlištích příliš neosvědčila, protože v uzavřených prostorech vznikají problémy s nepořádkem. Technicky lze určitě vyřešit přístřešek tak, aby bylo umožněno bezproblémové udržování čistoty, snadný přístup pro obyvatele a zároveň pro obsluhu odvozové techniky. Vzhledem k zařazení oblasti do památkové zóny by však bylo nutno počítat se specifickými požadavky Útvaru hlavního architekta města Ostravy na tvar i umístění eventuálních přístřešků. Nicméně radnice započne jednání s příslušnými orgány státní správy.


Dalo by se plánované parkování ošetřit rezidenčními kartami?
V roce 2004 vyšel v časopise PRIO článek o problémech s parkováním v Porubě a s výzvou k zaslání námětů a připomínek čtenářů. Došlo celkem 5 námětů, v každém z nich byl mimo jiné vyjádřen zamítavý postoj k regulaci parkování parkovacími kartami. Tyto karty pouze opravňují jejich držitele k možnosti parkování ve vymezené oblasti, nezakládají však právní nárok na parkovací místo jako v případě vyhrazeného stání. Cena rezidentních karet pro osoby s trvalým bydlištěm v oblasti se pohybuje od 360 Kč/rok (Vítkovice, Slezská Ostrava) po 600 Kč/rok (Ostrava 1). Zavedení parkovacích karet je jistě jednou z variant řešení problémů, přináší však i řadu souvisejících komplikací, například omezení pro řidiče navštěvující příbuzné nebo známé. Proto by bylo nutné záměr podrobit důkladné analýze. Radnice se v každém případě hodlá touto tematikou intenzivně zabývat,


Před Domem kultury Poklad je velký prostor. Nedá se parkoviště zbudovat tam?
Plocha před Domem kultury Poklad je vstupním prostorem do objektu s velkým pohybem pěších osob při konání kulturních a společenských akcí. Kromě toho jsou plochy kolem DK vedeny jako významný krajinný prvek a tento prostor jako parkovací plochu využít nelze.


V dané lokalitě se mají vysazovat habry a lípy, které jsou alergizující. Proč právě tento druh stromů?
Z alergologického hlediska by bylo ideální nevysazovat stromy žádné, neboť každý kvetoucí strom může působit na citlivé jedince a vyvolat alergii. Alergie nastává většinou tehdy, pokud je člověk delší dobu vystaven trvale jednomu typu alergenu. Podstatná pro alergiky je přitom doba květu stromů, z čehož vyplývá délka expozice alergenů. Lze říci, že změnou druhové skladby stromů v oblasti, kdy budou vysázeny především stromy s krátkou, tedy dvouměsíční dobou květu (habr, akát, javor), dojde vzhledem ke dnešní druhové skladbě stromů s přerostlými korunami (převážně lípy) k razantnímu snížení potenciální alergické zátěže, a to i přes vysazení několika nových lip.


Pamatuje projekt na opatření, kterým by domy byly odcloněny od parkovišť?
V současné době je připravována projektová dokumentace sadových úprav prostorů mezi průčelími domů a komunikacemi, ve které budou navrženy patřičné úpravy a výsadby.


Komu patří asfaltová plocha na ulici Čs. exilu za objektem bývalého gymnázia?
Jde o asfaltové hřiště, které je součástí školy. Škola je v majetku a ve správě Krajského úřadu Moravskoslezského kraje.

 

Jak bude vypadat mobiliář v parcích?
Připravený projekt řeší opravu a úpravu obslužných komunikací (vozovek a chodníků). Dlouhodobým záměrem radnice je postupně upravit i dvorní části domů – terénními úpravami a instalací vsakovacích systémů zlepšit odvodnění ploch, opravit chodníky, dětská hřiště vybavit dřevěnými herními prvky, renovovat zeleň, atd. Jsou již zpracovány projekty podobných úprav pro dvorní části domů na Nábřeží SPB, kde je situace nejhorší, neboť vlivem svahovitého terénu a nedostatečného odvodnění ploch dochází k pronikání dešťových vod do sklepů přilehlých domů. Tyto práce jsou ovšem velmi finančně náročné – očekávané náklady se pohybují v rozmezí 3 až 5 milionů korun pro každou dvorní část.

 

Proč je na Alšově náměstí a u Barunky zpoplatněno parkování?
Zpoplatnění parkování na některých místech v Porubě (a v ostatních městských obvodech) je dáno „Nařízením Magistrátu města Ostravy č. 1/2002, novelizovaným nařízením č. 9/2006, kterým se upravuje stání silničních motorových vozidel a vymezují oblasti města s placeným stáním“. Účelem tohoto opatření je organizování dopravy a regulace parkování na místech s větší cirkulací automobilů a platí pro pondělí až pátek v době od 8:00 do 18:00 hodin. Mimo tuto dobu je parkování bezplatné. (V Porubě je celkem 5 parkovacích automatů – 4 na Hlavní třídě nad Alšovým a pod Alšovým náměstím, na Alšově náměstí samotném, v úseku po pravé straně jízdního pásu od ulice Porubské k úrovni ulice Spojů, pátý je umístěn naproti Domova sester u Barunky).


Budou ve dvorech sušáky na prádlo?
Zájem o sušení prádla venku pomíjí, mnoho starých nepoužívaných sušáků bylo na žádost obyvatel přilehlých domů již zlikvidováno. O vybudování nových sušáků se při výhledově plánovaných úpravách dvorních částí domů neuvažuje.


Kde budou lidé parkovat v době rekonstrukce?
Rekonstrukce bude probíhat postupně po jednotlivých úsecích ulic tak, aby nebylo znemožněno parkování v celé oblasti najednou. V lokalitě bohužel nejsou žádné volné plochy, které by bylo možno k parkování využít, určitá omezení tedy bohužel určitě nastanou. Proto se uvažuje o dočasném využití zpevněné plochy ve středovém pásu Hlavní třídy u kruhového objezdu, nebo o možnosti odstavení vozidel na zpevněných plochách v prostorách Areálu nad Porubkou. Definitivní řešení bude veřejnosti včas oznámeno.


Proč nebylo uspořádáno referendum, kdy by se občané k projektu vyjádřili?
Připravované práce spočívají především v opravách a úpravách stávajících komunikací starých více než padesát let. Jednou z možností by sice byla pouze oprava povrchu chodníků a vozovek, to by ovšem nevyřešilo kritický nedostatek možností parkování v oblasti, kde je to všeobecně známým a palčivým problémem. Proto bylo připraveno komplexní řešení, které s sebou bohužel přináší i nutnost likvidace části vzrostlé zeleně, která ale bude nahrazena novou výsadbou. Vzhledem k daným prostorovým podmínkám oblasti neexistuje dokonalé řešení, vždy bude nutno přijmout nějaký kompromis. Nabízí se tedy otázka, co by mělo být předmětem referenda. Zda opravit komunikace? Určitě ano. Opravit komunikace a rozšířit parkovací plochy, protože problém s parkováním mají všichni automobilisté v oblasti bydlící? Opět určitě ano. Opravit tedy komunikace, rozšířit parkovací plochy a nevykácet přitom ani jeden strom? To by bylo ideální! Bohužel tato varianta prostě není technicky proveditelná.
Pravidla pro uspořádání referenda vyžadují formulovat otázku tak, aby umožňovala jednoznačnou odpověď ANO – NE. V tomto případě takovéto stanovení otázky není možné. Pořádání referenda má zákonem předepsaná pravidla, která je nutno přesně dodržet. Organizace se podobá volbám a je poměrně drahou záležitostí.