Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění

  2. Základní informace k životní situaci

    Občanům, kteří zejména ze zdravotních důvodů nejsou schopni sami přijímat a hospodařit s důchodem, může obec ustanovit zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    O ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění mohou požádat:

    • občané s trvalým pobytem na území České republiky
    • občané členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci, pokud jsou hlášeni na území České republiky k pobytu podle zvláštního právního předpisu po dobu delší než tři měsíce, nevyplývá-li jim nárok na sociální výhody z přímo použitelného předpisu Evropských společenství.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním písemné žádosti o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění na předtištěném formuláři na příslušném úřadu.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Žádost se podává na odboru sociálních věcí  v místě trvalého bydliště osoby, které bude zvláštní příjemce ustanoven, v případě městského obvodu Poruba je to odbor sociální, oddělení sociálních věcí.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Poruba
    odbor sociální
    oddělení sociálních věcí
    Gen. Sochora 6013/2
    708 00  Ostrava-Poruba

     

    Úřední hodiny:
    Pondělí, středa:    8:00–12:00        13:00–17:00

     

    Kontakt na tel. ústřednu, kde budete spojeni na příslušného pracovníka:  599 481 111

  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Průkaz totožnosti, další doklady dle konkrétní situace.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu

    Potřebný formulář je k dispozici také na příslušném odboru úřadu městského obvodu.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Žádost bude vyřízena do 30 dnů, ve zvláště složitých případech pak do 60 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Žádost lze podat na předepsaném formuláři v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a o autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, prostřednictvím datové schránky. 

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

    Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

  16. Jaké jsou související předpisy

    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Proti rozhodnutí ve věci ustanovení zvláštního příjemce lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Odvolání se podává u správního orgánu, který rozhodnutí vydal.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar
  24. Kontaktní osoba
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    01.01.2020

  26. Popis byl naposledy aktualizován

    14.02.2022

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace