Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění
-
Základní informace k životní situaci
Občanům, kteří zejména ze zdravotních důvodů nejsou schopni sami přijímat a hospodařit s důchodem, může obec ustanovit zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění mohou požádat:
- občané s trvalým pobytem na území České republiky
- občané členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci, pokud jsou hlášeni na území České republiky k pobytu podle zvláštního právního předpisu po dobu delší než tři měsíce, nevyplývá-li jim nárok na sociální výhody z přímo použitelného předpisu Evropských společenství.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním písemné žádosti o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění na předtištěném formuláři na příslušném úřadu.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Žádost se podává na odboru sociálních věcí v místě trvalého bydliště osoby, které bude zvláštní příjemce ustanoven, v případě městského obvodu Poruba je to odbor sociální, oddělení sociálních věcí.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Poruba
odbor sociální
oddělení sociálních věcí
Gen. Sochora 6013/2
708 00 Ostrava-PorubaÚřední hodiny:
Pondělí, středa: 8:00–12:00 13:00–17:00Kontakt na tel. ústřednu, kde budete spojeni na příslušného pracovníka: 599 481 111
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Průkaz totožnosti, další doklady dle konkrétní situace.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu
Potřebný formulář je k dispozici také na příslušném odboru úřadu městského obvodu.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Žádost bude vyřízena do 30 dnů, ve zvláště složitých případech pak do 60 dnů.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost lze podat na předepsaném formuláři v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a o autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, prostřednictvím datové schránky.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí ve věci ustanovení zvláštního příjemce lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Odvolání se podává u správního orgánu, který rozhodnutí vydal.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
-
Popis byl naposledy aktualizován
14.02.2022
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno