Místní poplatek ze psů – přihlášení a zrušení

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Místní poplatek ze psů – přihlášení a zrušení

  2. Základní informace k životní situaci

    Poplatek se platí ze psů starších tří měsíců. Poplatek ze psů platí držitel psa, který je přihlášen nebo má sídlo na území městského obvodu Poruba. Poplatková povinnost vzniká držiteli psa v den, kdy pes dovršil stáří tří měsíců, nebo v den, kdy nabyl psa staršího tří měsíců. Za vznik poplatkové povinnosti se považuje i přihlášení se k trvalému pobytu na území statutárního města Ostravy, městského obvodu Poruba.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    Fyzická nebo právnická osoba, která je držitelem psa a je přihlášena na území městského obvodu Poruba a je způsobilá k právním úkonům (zákonný zástupce,  plná moc).

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Držitel psa je povinen oznámit správci poplatku písemně nebo ústně do protokolu do 15 dnů vznik své poplatkové povinnosti (podat přiznání k místnímu poplatku ze psů). Povinnost oznámit držení psa má i osoba, která je od placení poplatku podle zákona o místních poplatcích a vyhlášky o místním poplatku ze psů osvobozena. Správce poplatku vydá držiteli psa evidenční známku pro psa bez ohledu na to, zda pes poplatku podléhá či je od poplatku osvobozen. Tato známka je nepřenosná na jiného psa. Držitel psa je rovněž povinen oznámit každou skutečnost, která má vliv na výši poplatkové povinnosti nebo na vznik a zánik osvobození nebo změnu údajů uvedených v přiznání, a to do 15 dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala. Zjištěný přeplatek na místním poplatku se vrací na žádost držitele, činí-li více než 100,- Kč.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Držitel psa se dostaví v úřední dny ke správci místního poplatku ze psů do budovy ÚMOb Poruba, kde nahlásí údaje potřebné k zaevidování místního poplatku ze psů. Údaje o psu jsou zapsány v očkovacím průkaze psa.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Poruba, Klimkovická 55/28, 708 56  Ostrava-Poruba

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    K ohlášení místního poplatku ze psů je nutné mít tyto doklady:

    • občanský průkaz
    • očkovací průkaz psa
    • doklad o pobírání důchodu
    • doklady prokazující nárok na slevu nebo osvobození (průkaz ZTP, ZTP/P apod.)

     

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Pracovnice vkládá údaje do formulářů elektronicky přímo do počítače, takže poplatník nemusí předem vyplňovat tyto formuláře. 

    Plná moc k místnímu poplatku ze psů

    Žádost o vrácení místního poplatku ze psů

    Přiznání k místnímu poplatku ze psů

    Zrušení místního poplatku ze psů

     

     

  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Držitel psa platí místní poplatek ze psů dle stanovených sazeb.

    Sazba poplatku je stanovena za jednoho psa a kalendářní rok:

    držitel psa má trvalý pobyt v rodinném domě                                      250 Kč

    za druhého a každého dalšího psa                                                       375 Kč

    držitel psa má trvalý pobyt v bytovém domě                                     1.500 Kč

    za druhého a každého dalšího psa                                                    2.250 Kč

    za psa využívaného při podnikatelské činnosti                                  1.500 Kč

    za druhého a každého dalšího psa                                                    2.250 Kč

    za psa, jehož držitelem je osoba starší 65 let. Nárok na sníženou sazbu má poplatník i v případě, kdy je poživatelem důchodu invalidního, starobního, vdovského nebo vdoveckého, anebo poživatel sirotčího důchodu                                                                                200 Kč

    za druhého a každého dalšího psa                                                       300 Kč

     

    Možnost úhrady poplatku (je nutné vždy uvádět variabilní symbol):

    - v hotovosti na pokladně v budově "A",

    - bezhotovostně převodem na účet č. 19-1649335379/0800,

    - poštovní poukázkou,

    - platební portál PayU.

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Poplatník psa je povinen do 15 dnů:

    • oznámit  správci  poplatku písemně nebo ústně do protokolu do 15 dnů vznik své poplatkové povinnosti (ze všech chovaných psů)
    • oznámit držení psa, i když je osobou, která je od placení poplatku podle zákona osvobozena - oznámit správci každou skutečnost, která má vliv na výši jeho poplatkové povinnosti nebo na vznik a zánik osvobození
    • oznámit změnu údajů uvedených v přiznání (změna trvalého pobytu nebo sídla)
    • zánik poplatkové povinnosti (např. úhyn psa, jeho ztráta, darování nebo prodej)

    Dojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala. V případě, že poplatník nesplní povinnost ohlásit údaj rozhodný pro osvobození nebo úlevu od poplatku ve lhůtě stanovené obecně závaznou vyhláškou, nárok na osvobození nebo úlevu od tohoto poplatku zaniká.

    Poplatek je splatný nejpozději do 31. 3. příslušného kalendářního roku. Přesáhne-li výše poplatkové povinnosti částku  1000,-- Kč, může být poplatek splatný ve dvou stejných splátkách vždy do 31. 3. a 30. 9. příslušného kalendářního roku. Vznikne-li poplatková povinnost po 1. 3. příslušného kalendářního roku a výše poplatkové povinnosti se rovná nebo je nižší než 1000,-- Kč, poplatek je splatný nejpozději do 30 dnů ode dne vzniku poplatkové povinnosti. Přesáhne-li výše poplatkové povinnosti částku 1000,-- Kč, může být poplatek splatný ve dvou stejných splátkách, kdy první splátka je splatná do 30 dnů ode dne vzniku poplatkové povinnosti a druhá splátka je splatná nejpozději do 30. 9. příslušného kalendářního roku za předpokladu, že toto datum splatnosti je vzhledem k datu vzniku poplatkové povinnosti možno dodržet. V ostatních případech je poplatek splatný nejpozději do 30 dnů ode dne vzniku poplatkové povinnosti.

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  13. Elektronická služba, kterou lze využít

    Datová schránka Úřadu městského obvodu Poruba - ID datové schránky: xpkbv55

  14. Popis byl naposledy aktualizován

    21.08.2024

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno