Vyhrazená parkovací místa
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Vyhrazená parkovací místa
-
Základní informace k životní situaci
Ve věci vyhrazených parkovacích míst je postupováno podle § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Jedná se o povolení nebo zrušení zvláštního užívání místní komunikace za uvedeným účelem a dále také o vyřízení změny registračních značek.
Nová vyhrazená parkovací místa mohou být zřízena pouze osobám zdravotně postiženým. Podmínkou je předchozí souhlas vlastníka místní komunikace a souhlas Policie České republiky - Dopravního inspektorátu. Povolení u stávajících vyhrazených parkovacích míst, u nichž je žádáno o jejich další užívání, se vydává nejdéle na dobu jednoho roku.
Při vyřizování žádostí o zřízení vyhrazeného pakovacího místa bude postupováno v souladu se "Směrnicí č. 7/2019 k udělování souhlasu se zřizováním vyhrazeného parkování", která je dostupná zde.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
- fyzická osoba*
- fyzická osoba podnikající*
- právnická osoba*
- fyzická osoba oprávněná k jednání na základě plné moci*
* Platí pouze pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P a pro stávající držitele povolení.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínkou pro zřízení nebo další užívání vyhrazeného parkovacího místa je souhlas vlastníka místní komunikace, kterým bývá statutární město Ostrava - městský obvod Poruba a v případě zřízení nového vyhrazeného parkovacího místa, také souhlas Policie České republiky - Dopravního inspektorátu.
Podrobný postup udělení souhlasu vlastníka místní komunikace III. a IV. třídy statutárního města Ostravy - městského obvodu Poruba upravuje Směrnice č. 7/2019 k udělování souhlasu se zřizováním vyhrazeného parkování, ke stažení zde.
Platí pouze pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P a pro stávající držitele povolení.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti o souhlas vlastníka místní komunikace se zřízením vyhrazeného parkovacího místa včetně schváleného návrhu vyhrazeného parkovacího místa Policií České republiky - Dopravního inspektorátu.
Podáním žádosti o změnu registrační značky, o zrušení vyhrazeného parkovacího místa nebo o vydání nového rozhodnutí pro stávající vyhrazené parkovací místo z důvodu skončení platnosti vydaného povolení.
Den podání žádosti je dnem zahájení správního řízení.
Platí pouze pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P a pro stávající držitele povolení.
-
Na které instituci životní situaci řešit
statutární město Ostrava
Úřad městského obvodu Poruba
odbor dopravy
Klimkovická 55/28
708 56 Ostrava-Poruba -
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
odbor dopravy
statutární město Ostrava
Úřad městského obvodu Poruba
Klimkovická 55/28
708 56 Ostrava-Porubabudova A, 3. patro, kancelář č. 430
Úřední hodiny:
pondělí a středa 8:00–12:00 13:00–17:00Radovan Kopal
silniční správní úřad, dopravní značení+420599480312 430 / Poruba, budova A -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Fyzické osoby k žádosti doloží:
-
občanský průkaz,
-
řidičský průkaz,
-
osvědčení o registraci vozidla.
Fyzické osoby podnikající a právnické osoby k žádosti doloží:
- občanský průkaz,
- řidičský průkaz,
- osvědčení o registraci vozidla,
- aktuální výpis z obchodního rejstříku nebo živnostenský list.
Držitelé průkazu ZTP, ZTP/P k žádosti doloží:
- občanský průkaz,
- průkaz ZTP, ZTP/P,
- řidičský průkaz,
- osvědčení o registraci vozidla,
- parkovací průkaz označující vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou
- parkovací kartu.
* U osob bez trvalého bydliště na území městského obvodu Poruba je nutno doložit nájemní smlouvu.
V případě žádostí o zřízení nových vyhrazených parkovacích míst je zapotřebí, aby součástí podané žádosti o zvláštní užívání místní komunikace na příslušný silniční správní úřad byl souhlas vlastníka místní komunikace a souhlas Policie České republiky - Dopravního inspektorátu.
Platí pouze pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P a pro stávající držitele povolení.
-
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Souhlas se zpracováním osobních údajů
Žádost o souhlas vlastníka místní komunikace
Žádost o zřízení vyhrazeného parkovacího místa pro ZTP, ZTP/P
Žádost o vydání nového rozhodnutí pro stávající vyhrazené parkovací místo z důvodu skončení platnosti vydaného rozhodnutí
Žádost o změnu registrační značky u zřízeného vyhrazeného parkovacího místa
Žádost o zrušení vyhrazeného parkovacího místa -
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Zřízení vyhrazeného parkování podléhá dvěma poplatkům:
- správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění, položka č. 36 ve výši 1000 Kč za vydání rozhodnutí o povolení zvláštního užívání místní komunikace za účelem zřízení nebo dalšího užívání vyhrazeného parkovacího místa
- místní poplatek dle Obecně závazné vyhlášky statutárního města Ostravy č. 15/2023, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, ve znění pozdějších předpisů:
fyzická osoba 1980 Kč/měsíc právnická osoba
podnikající fyzická osoba
4400 Kč/měsíc
4400 Kč/měsíc
Poplatek je splatný nejpozději v den zahájení užívání parkovacího místa.
Držitelé průkazu ZTP a ZTP/P jsou dle písm. a) položky 36 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění, od správního i místního poplatku osvobozeni.
Žadatelé o zřízení vyhrazeného parkovacího místa hradí náklady na jeho zřízení ve výši 3500 Kč (platí pro pro držitele průkazu ZTP a ZTP/P).
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Souhlas vlastníka místní komunikace se zřízením vyhrazeného parkovacího místa může být vydán do 60 dnů. V případě nesouhlasu vlastníka místní komunikace se zřízením vyhrazeného parkovacího místa bude žadatel informován do 30 dnů od podání žádosti.
Správní řízení o povolení zvláštního užívání místní komunikace podle § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích je řízení návrhové, zahajuje se na základě podané žádosti silničnímu správnímu úřadu.
Správní orgán (silniční správní úřad) je povinen rozhodnout do 30 dnů od zahájení řízení, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
- vlastník místní komunikace (SMO – MOb Poruba nebo Ostravské komunikace a.s.)
- příslušný orgán Policie České republiky – Dopravní inspektorát
- žadatel
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Předložit situační mapku se zakreslením navrhovaného parkovacího místa.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
e-mail: radovan.kopal@moporuba.cz
e-mail: posta@moporuba.cz
datová schránka – ID: xpkbv55 -
Podle kterého právního předpisu se postupuje
§ 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a prováděcí vyhlášky č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Dle poučení uvedeného v rozhodnutí silničního správního úřadu se lze odvolat do 15 dnů ode dne jeho doručení k odboru dopravy Magistrátu města Ostravy, podáním učiněným prostřednictvím odboru dopravy statutárního města Ostravy - Úřadu městského obvodu Poruba.
Proti stanovisku vlastníka místní komunikace uplatnit opravný prostředek (odvolání) nelze.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Silniční správní úřad - Úřad městského obvodu Poruba, odbor dopravy, v souladu s ust. § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, může při nesplnění podmínek tohoto rozhodnutí nebo z důvodu obecného zájmu udělené povolení omezit nebo zrušit.
V případě, že žadatel ve stanovené lhůtě, která je uvedena v podmínkách rozhodnutí, neoznámí údaje, jež mohou mít vliv na platnost vydaného rozhodnutí, dopouští se jako fyzická osoba přestupku dle ustanovení § 42a odst. 1 písm. b) zákona o pozemních komunikacích. Za tento přestupek lze uložit dle ustanovení § 42a odst. 7 písm. a) zákona o pozemních komunikacích pokutu do výše 500.000,- Kč.
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
---
-
Popis byl naposledy aktualizován
02.09.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno