Radnice

Narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství nebo úmrtí státních občanů ČR v cizině – zvláštní matrika v Brně

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství nebo úmrtí státních občanů ČR v cizině – zvláštní matrika v Brně

  2. Základní informace k životní situaci
    Matriční knihy, do kterých se zapisuje narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině, vede Úřad městské části města Brna, Brno-střed (dále jen "zvláštní matrika").

    Do zvláštní matriky se zapisují narození, uzavření manželství, registrace partnerství a úmrtní státních občanů České republiky, ke kterým došlo na:
    • území cizího státu, 
    • zastupitelském úřadu České republiky,
    • námořním plavidle nebo v letadle mimo území České republiky,
    • místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu.
    Na základě provedeného zápisu vám zvláštní matrika vystaví český matriční doklad (rodný list, oddací list, doklad o registrovaném partnerství, úmrtní list).
  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    O zápis narození do zvláštní matriky může požádat:

    • fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob.

    O zápis manželství do zvláštní matriky může požádat:

    • fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob.

    O zápis registrovaného partnerství do zvláštní matriky může požádat:

    • fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob.

    O zápis úmrtí do zvláštní matriky mohou požádat:

    • členové rodiny zemřelého (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob,
    • osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého, a která předkládá listiny potřebné k zápisu úmrtí.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Žadatel o zápis do zvláštní matriky vyplní příslušný formulář žádosti o zápis do zvláštní matriky a doloží zákonem stanovené doklady. Totožnost žadatele zjistí a ověří matrikář matričního úřadu, případně příslušný pracovník zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, prostřednictvím kterého je žádost o zápis podávána.


    Pokud zvláštní matrika obdrží podání, které obsahuje všechny zákonem stanovené náležitosti, bude proveden zápis do příslušné matriční knihy a následně vyhotoven matriční doklad, který bude zaslán na adresu odesilateli.


    Nebude-li mít podání všechny zákonem stanovené náležitosti, vyzve zvláštní matrika žadatele, aby tyto ve stanovené lhůtě odstranil. Jestliže tak žadatel neučiní, bude správní řízení o zápis do zvláštní matriky zastaveno.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Kdy se vás tato životní situace týká:

    Po vzniku matriční události: narození, uzavření manželství, vzniku partnerství nebo úmrtí českého státního občana v zahraničí.

    Po nabytí státního občanství České republiky udělením nebo prohlášením.

    Řešení této životní situace se zahajuje podáním žádosti o zápis do zvláštní matriky prostřednictvím kteréhokoli matričního úřadu na území ČR, případně osobně přímo na oddělení zvláštní matriky. V cizině lze žádost podat u zastupitelského úřadu ČR.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Osobní návštěvou u kteréhokoli zastupitelského úřadu České republiky, u kteréhokoli matričního úřadu nebo u krajského úřadu, před nímž občan složil státoobčanský slib nebo učinil prohlášení o nabytí státního občanství České republiky. Případně lze žádost podat přímo na oddělení zvláštní matriky, Matričního úřadu ÚMČ Brno-střed, Nádražní 4, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00–17.00 hodin.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Poruba
    Klimkovická 55/28, 2. poschodí – matriční oddělení
    708 56  Ostrava-Poruba

    Úřední hodiny: 
    pondělí a středa  8.00–12.00  13.00–17.00 

    On-line objednání zde

    Mgr. Pavla Gregorová
    vedoucí oddělení matričního, matrika manželství, změny jména a příjmení
    +420599480420 334 / Poruba, budova A
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobní návštěvě žadatel předkládá doklad totožnosti a dále písemnou žádost na tiskopise, který je ke stažení na webových stránkách Úřadu městské části města Brna, Brno-střed (lze vyplnit přímo na místě): https://www.brno-stred.cz/urad-mc/zivotni-situace/matrika/zvlastni-matrika

    • Cizozemský matriční doklad, který se týká matriční události (narození, uzavření manželství, uzavření registrovaného partnerství, úmrtí), která má být do zvláštní matriky zapsána, opatřený předepsanými ověřeními a úředním překladem do českého jazyka, nejde-li o listiny vydané orgány cizího státu, jejichž součástí je vícejazyčný standardní formulář. To znamená, že cizozemskou listinu ověří vyšší orgány příslušného státu a následně jsou superlegalizovány českým zastupitelským úřadem v tom určitém státě. Pokud doklady vydává nebo ověření provede konzulární úředník zastupitelského úřadu daného státu v České republice, musí být jeho podpis následně ověřen konzulárním odborem Ministerstva zahraničních věcí ČR v Praze (při existenci konzulární úmluvy s daným státem není ověřovací  doložka Ministerstva zahraničních věcí ČR nutná). U některých států je podle mezinárodní úmluvy možné nahradit superlegalizaci dokladů ověřovací doložkou, tzv. „apostila“. Tato ověření nejsou nutná v případech, kdy byl doklad vydán ve státě, se kterým uzavřela ČR smlouvu o právní pomoci ve věcech občanských a rodinných, případně jedná-li se o listiny, na které se vztahuje přímo použitelný předpis Evropské unie.
      Všechny předkládané cizozemské listiny musí být nejen opatřeny příslušnými ověřeními (viz výše), ale musí být též přeloženy do českého jazyka, a to soudním překladatelem stanoveným dle zákona č. 354/2019 Sb., o soudních tlumočnících a soudních překladatelích, v platném znění, nejde-li o listiny vydané orgány cizího státu, jejichž součástí je vícejazyčný standardní formulář.
    • Doklad o státním občanství České republiky osoby, které se zápis týká (tj. občanský průkaz, cestovní pas, osvědčení o státním občanství ČR, případně listina o udělení státního občanství ČR). Osvědčení o státním občanství ČR pro osoby narozené v zahraničí, které nemají trvalý pobyt na území ČR, vydává Úřad městské části Praha 1, Odbor matrik, Vodičkova 18, Praha 1. To neplatí při podání žádosti o zápis narození dítěte, které je k datu podání žádosti mladší jednoho roku. Pak lze místo dokladu o státním občanství předložit, u dítěte narozeného za trvání manželství doklad prokazující státní občanství ČR jednoho z rodičů k datu narození dítěte a u dítěte narozeného mimo manželství doklad prokazující státní občanství ČR matky dítěte ke dni narození dítěte.
    • Plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce s úředně ověřeným podpisem žadatele.
    • Další doklady potřebné k ověření správnosti matričních skutečností, nelze-li je prokázat výše uvedenými doklady:
      • u zápisu narození – oddací list rodičů, pravomocné rozhodnutí o povolení změny příjmení, doklad o určení otcovství apod.,
      • u zápisu manželství – dohodu o příjmení po uzavření manželství podepsanou oběma manžely (lze využít třetí stranu žádosti o zápis manželství do zvláštní matriky),
      • u zápisu manželství, registrovaného partnerství – rodné listy snoubenců/partnerů, pravomocné rozhodnutí soudu o rozvodu předchozího manželství u rozvedených, úmrtní list zemřelého manžela/partnera u ovdovělých, pravomocné rozhodnutí soudu o zániku partnerství, pravomocné rozhodnutí o povolení změny příjmení apod.,
      • u zápisu úmrtí – rodný, případně oddací list zemřelého, rozhodnutí soudu o rozvodu manželství u rozvedených, úmrtní list manžela u ovdovělých apod.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Formuláře žádostí o zápis do zvláštní matriky jsou k dispozici na všech matričních úřadech, na zastupitelských úřadech ČR v zahraničí, případně jej získáte přímo na oddělení zvláštní matriky nebo na internetových stránkách ÚMČ Brno-střed.
  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
    Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího nebo úmrtního listu) se nevybírá žádný správní poplatek.

     Za vydání druhopisu matričního dokladu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 300,- Kč.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    Zvláštní matrika provede zápis do matriční knihy po obdržení podkladů ve lhůtě do 30 dnů.
  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    Další činnosti nejsou stanoveny.
  14. Elektronická služba, kterou lze využít
    Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,

    vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,

    zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,

    zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

  16. Jaké jsou související předpisy
    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Proti rozhodnutí o přerušení nebo zastavení řízení o zápis do zvláštní matriky může žadatel o zápis do 15 dnů od doručení rozhodnutí podat odvolání k Odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovského nám. 3, Brno a to cestou Odboru matrika, ÚMČ města Brna, Brno-střed prostřednictvím podatelny Úřadu městské části města Brna, Brno-střed, Dominikánská 2, Brno.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    Sankce nejsou stanoveny.
  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    matriční oddělení odboru vnitřních věcí Úřadu městského obvodu Poruba

  24. Kontaktní osoba
    Mgr. Pavla Gregorová
    vedoucí oddělení matričního, matrika manželství, změny jména a příjmení
    +420599480420 334 / Poruba, budova A
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    01.01.2024

  26. Popis byl naposledy aktualizován

    14.05.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace