Radnice

Úmrtí a vyřízení úmrtního listu

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Úmrtí a vyřízení úmrtního listu

  2. Základní informace k životní situaci

    Příslušný k zápisu úmrtí do matriční knihy a k vydání matričního dokladu - úmrtního listu je matriční úřad, v jehož správním obvodu fyzická osoba zemřela.

    Při úmrtí v cizině si mohou pozůstalí požádat o zápis úmrtí do zvláštní matriky v Brně, která jim vystaví český úmrtní list (toto lze učinit prostřednictvím kteréhokoliv matričního úřadu).

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
    Matriční úřad vydá úmrtní list:
    • členům  rodiny zemřelého (manželovi, partnerovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům,  sourozencům) ; podává-li  žádost zmocněnec, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen,
    • pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
    • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
    • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány ČR nebo před orgány územních samosprávných celků,
    • osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině,
    • osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem pohřbu.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Úmrtní list vystaví matriční úřad, v jehož správním obvodu osoba zemřela.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Při úmrtí osoby obdrží matriční úřad od poskytovalele zdravotních služeb „List o prohlídce zemřelého“, na jehož základě zapíše zemřelou osobu do knihy úmrtí a vystaví úmrtní list. Pokud jsou pohřební službou doručeny i všechny podklady k vystavení úmrtního listu a vypravitel pohřbu požádá o zaslání úmrtního listu, je vystavený úmrtní list zaslán na adresu vypravitele pohřbu, a to na doručenku do vlastních rukou, v opačném případě je nezbytné si úmrtní list vyzvednout osobně na matrice úmrtí.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Vydání úmrtního listu žádejte na matričním úřadu, v jehož správním obvodu  osoba zemřela.

    Úřad městského obvodu Poruba je matričním úřadem pro tyto městské obvody:
    - Poruba
    - Martinov
    - Plesná
    - Pustkovec
    - Třebovice

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Poruba
    Klimkovická 55/28, 2. poschodí – matriční oddělení
    708 56  Ostrava-Poruba

    Úřední hodiny: 
    pondělí a středa  8.00–12.00  13.00–17.00 

    On-line objednání zde

    Iveta Kolencová
    matrika úmrtí
    +420599480424 310 / Poruba, budova A
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Žadatel předloží:
    • průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu pro cizince),
    • matriční doklad, kterým žadatel prokáže, že zemřelý byl členem jeho rodiny *(například rodný list, oddací list); případně jinou veřejnou listinu, kterou žadatel prokáže, že požadovaný úmrtní list  je nezbytný pro uplatnění jeho práv jeho před státními orgány ČR orgány územních samosprávných celků nebo k uplatnění právních nároků v cizině,
    • vypravitel pohřbu předloží doklad o zaplacení pohřbu (fakturu),
    • je-li  žádost podávána prostřednictvím zmocněnce, je třeba navíc předložit plnou moc s úředně  ověřeným podpisem žadatele.

    * Za členy rodiny se pro tento účel považují manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci.

     

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za vydání prvopisu  úmrtního listu se nevybírá žádný správní poplatek.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Příslušný matriční úřad vystaví úmrtní list do 30 dnů od obdržení listu o prohlídce zemřelého od  lékaře nebo zdravotnického zařízení.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    Další činnosti nejsou stanoveny.
  14. Elektronická služba, kterou lze využít
    Žádost o vydání matričního dokladu lze podat prostřednictví zpřístupněné datové schránky do datové schránky matričního úřadu.
  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

    Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.

    Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    Sankce nejsou stanoveny.
  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    03.01.2024

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno