Radnice

Vydávání druhopisů matričních dokladů – rodný, oddací a úmrtní list, doklad o registrovaném partnerství

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Vydávání druhopisů matričních dokladů – rodný, oddací a úmrtní list, doklad o registrovaném partnerství

  2. Základní informace k životní situaci
    Matriční doklady (rodné listy, oddací listy, doklady o registrovaném partnerství, úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, vstoupila do registrovaného partnerství nebo zemřela.

    Jde-li o narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed).

     

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
    Matriční úřad vydá matriční doklad:
    • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manželovi, partnerovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům, sourozencům),  podává-li žádost zmocněnec, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen,
    • pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
    • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
    • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků,
    • osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině.
    Matriční úřad vydá rodný list dítěte na žádost zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo fyzické osoby odpovědné za výchovu dítěte, pokud bylo dítě do péče tohoto zařízení nebo osoby svěřeno na základě rozhodnutí soudu.
    Matriční úřad vydá úmrtní list osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.

     

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
    Prokázání oprávněnosti na získání matričního dokladu.
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
    Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, vstoupila do registrovaného partnerství nebo zemřela.
    Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen.
  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Matriční doklady (rodné listy, oddací listy, doklady o registrovaném partnerství, úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, vstoupila do registrovaného partnerství nebo zemřela.

    Jde-li o narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika Úřadu městské části Brno-střed.

    Úřad městského obvodu Poruba je matričním úřadem pro tyto městské obvody:

    - Poruba
    - Martinov
    - Plesná
    - Pustkovec
    - Třebovice
     

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Žadatel předloží:
    • průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu pro cizince)
    • matriční doklad k prokázání příbuzenského poměru (například rodný list, oddací list)*; případně jinou veřejnou listinu, kterou žadatel prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění jeho práv před státními orgány ČR, orgány územních samosprávných celků nebo k uplatnění právních nároků v cizině,
    • pokud žádost podává zmocněnec, je třeba předložit  také  plnou moc s úředně  ověřeným podpisem žadatele.

    * Matriční úřad vydá matriční doklad fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny. Za členy rodiny se pro tento účel považují manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci.

     

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu se hradí správní poplatek ve výši 300 Kč.

     Bezplatně se vydává pouze prvopis matričního dokladu.

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    Bezodkladně, nejpozději do 30 dnů.
  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    Další činnosti nejsou stanoveny.
  13. Elektronická služba, kterou lze využít
    Žádost lze podat prostřednictví zpřístupněné datové schránky do datové schránky matričního úřadu.
  14. Popis byl naposledy aktualizován

    26.01.2024

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno