Radnice

Narození a vyřízení rodného listu

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Narození a vyřízení rodného listu

  2. Základní informace k životní situaci

    Příslušný k zápisu narození je matriční úřad, v jehož správním obvodu se fyzická osoba narodila. Zápis do knihy narození se provede na základě písemného hlášení zdravotnického zařízení o narození dítěte, případně na základě ústního oznámení o narození dítěte mimo zdravotnické zařízení, nebyla-li matce ani následně poskytnuta zdravotnická péče.

     

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    Vydání rodného listu pro novorozence vyřizují rodiče dítěte, popřípadě jejich zákonní zástupci (pokud jsou rodiče dítěte nezletilí).

     

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Při narození dítěte v porodnici Fakultní nemocnice v Porubě obdrží matriční úřad z porodnice „Hlášení o narození dítěte“. Na základě "Hlášení o narození" a potřebných dokladů předložených rodiči (viz bod 10) zapíše matriční úřad dítě do knihy narození a vystaví rodný list dítěte.

     

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěvou na detašovaném pracovišti matriky zřízeném od 4. 11. 2019 ve Fakultní nemocnici Ostrava, (2. patro v budově porodnice, dveře č. 201, vedle vstupu na porodní sály) nebo na oddělení matričním Úřadu městského obvodu Poruba, Klimkovická 55/28, Ostrava-Poruba.

     

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Na příslušném matričním úřadu podle místa narození dítěte.

     

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Detašované pracoviště matriky ve Fakultní nemocnici Ostrava, 2. patro v budově porodnice, dveře č. 201, vedle vstupu na porodní sály

    Úřední hodiny: pondělí až pátek            8.30–10.00    


    Úřad městského obvodu Poruba,
    2. poschodí  – oddělení matriční
    Klimkovická 55/28, 708 56  Ostrava-Poruba

    Úřední hodiny: 
    pondělí a středa   8.00–12.00   13.00–17.00

    On-line objednání zde


  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    K vystavení rodného listu je potřeba:

    Souhlasné prohlášení rodičů o jménu dítěte. Souhlas se jménem dítěte musí podepsat oba rodiče.

    U dětí narozených za trvání manželství - oddací list rodičů.

    U dětí narozených mimo manželství:

    • svobodné matce – rodný list,
    • rozvedené matce – rodný list, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství,
    • ovdovělé matce – rodný list, úmrtní list manžela,
    • zápis o určení otcovství k nenarozenému dítěti sepsaný před matrikou. Pokud rodiče dítěte nejsou manželé a před narozením dítěte neučinili souhlasné prohlášení o určení otcovství před matrikou, doporučujeme informovat se o dalším postupu a možnosti učinit souhlasné prohlášení k narozenému dítěti na matrice.

     Rodný list mohou převzít (jsou-li předloženy výše uvedené doklady):

    • jeden z rodičů dítěte (osobně po předložení dokladu totožnosti),
    • prarodiče (po předložení dokladu totožnosti a rodného listu k prokázání příbuzenství),
    • zmocněnec (po předložení dokladu totožnosti a plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele).

     

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Předepsané formuláře nejsou stanoveny. 
     
     
  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za vydání prvopisu  rodného listu se nevybírá žádný správní poplatek.

     

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Příslušný matriční úřad vystaví rodný list do 30 dnů od obdržení hlášení o narození dítěte ze zdravotnického zařízení, případně do 30 dnů od ústního oznámení o narození dítěte.

     

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
     
     
  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

     

  14. Elektronická služba, kterou lze využít
    Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
     
     
  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách jménu a příjmení a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů
    • vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

     

  16. Jaké jsou související předpisy

    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

     

  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.
    Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.
     
  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

     

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

     oddělení matriční odboru vnitřních věcí Úřadu městského obvodu Poruba

     

  24. Kontaktní osoba
    Monika Katschmarzová
    matrika narození
    +420599480421 333 / Poruba, budova A
    Pavla Rädischová
    matrika narození
    +420599480423 332 / Poruba, budova A
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    01.01.2024

  26. Popis byl naposledy aktualizován

    04.01.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace